Wednesday, May 5, 2010

3 Panggilan Allah - Petikan sahabat Facebook

Zamri Mohd Mari berkongsi: Allah hanya memanggil Kita 3 kali saja seumur hidup.(sikitnya)

Shahrul Sopian Which is?

Zamri Mohd 'Panggilan pertama adalah "AZAN"

Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas Terdengar di telinga Kita, sangat kuat Terdengar. Ketika Kita sholat, sesungguhnya Kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia tidak 'cepat marah' akan sikap Kita. Kadang Kita terlambat, bahkan tidak sholat sama sekali karena ... See Moremalas. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmatNya, masih memberikan Kebahagiaan bagi umatNya, baik umatNya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau Tidak. Allah hanya akan membalas umatNya ketika Hari Kiamat nanti'.

Shahrul Sopian Kedua?

Zamri Mohd Panggilan yang kedua adalah Panggilan* Umrah/Haji*

Panggilan ini bersifat halus. Allah Memanggil hamba-hambaNya dengan Panggilan yang halus Dan sifatnya 'bergiliran' . Hamba yang satu mendapatkan Kesempatan yang berbeda dengan Hamba yang lain. Jalan nya bermacam-macam. Yang tidak punya uang Menjadi punya uang, yang tidak merencanakan, ternyata ... See Moreakan pergi, Ada Yang memang merencanakan Dan terkabul.

Ketika Kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram Dan melafazkan 'Labaik Allahuma Labaik/ Umrotan', Sesungguhnya Kita saat itu menjawab panggilan Allah yang Ke dua.

Saat itu Kita merasa bahagia, karena panggilan Allah sudah Kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali.

Allah berkata, Laksanakan Haji / Umrah bagi yang mampu'.

Shahrul Sopian Ketiga...

Zamri Mohd Dan Panggilan Ketiga * KEMATIAN*.

Panggilan yang Kita jawab dengan amal Kita. Pada kebanyakan ketika, Allah tidak Memberikan tanda tanda secara langsung, Dan Kita tidak mampu menjawab Dengan lisan Dan Gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal sholeh.

Krn. Itu , Manfaatkan waktumu sebaik-baiknya. ..Jawablah 3 panggilan Allah Dengan Hatimu Dan sikap yang Husnul Khotimah.... .......Insya Allah Syurga adalah Balasannya.. ...'

Shahrul Sopian Thanks che gu! Peringatan yg baik utk dikongsi...

Zamri Mohd Sahabat ana di UMM QURA MEKKAH atau di Madinah kalu ada kesilpan atau kekekurang sila perbaiki.......
Begitulah serba sedikit perbualan didalam facebook yang boleh dikongsi bersama.

1 comment:

  1. Baguslah kalau yg membaca dan mendengar benar-benar mengamati apa yang di perolehi. renung2kan ..selamat beramal ....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...